Post by EddieCheivz on Nov 10, 2024 22:45:28 GMT
Luis Alberto Spinetta (January 23, 1950 - February 8, 2012)
Vocal Range: F2-C6
Voice Type: Tenor (Ojos de Papel) ¿A Donde Vas?
Associated Acts: Almendra, Pescado Rabioso, Invisible, Spinetta Jade, Spinetta y los Socios del Desierto:
Years active: 1964-2012
Nationality: Argentinian
Luis Alberto Spinetta was a very famous and recognized musician, composer, singer and songwritter on whole Latin America, remembered as one of most trascendent and prominents rock musicians from Argentina. With a huge career since late 60s, Spinetta has incorportaed lot of musical styles, instruments and proposals through the decades.
He had some bands since he was young, first group where he achivied international fame was "Almendra", a late 60s rock group that is considerated one of most important and innovatives on Latin America at that date.
You can hear clear Beatles, Elvis, Doors, Cream influences on first Spinetta albums with Almendra. After its rupture, Spinetta and other friend from Almendra founded "Pescado Rabioso" a new Spinetta band at early 70s, where is still apreciable previously mentioned influences, but now also with a more psychedelic essence of the time. Their first two albums are a good proof of this.
His pieces and compositions range from rock and roll, blues and psychedelic to hard rock, new wave, pop-,rock, art rock or rock with some tints of progressive; with numerous long-lasting pieces with different sections, compositions with long instrumental sections, which can be perceived from Spinetta's first bands.
His career continued with bands as "Invisible" at mid 70s, or "Spinetta Jade" at early 80s with now very much jazz and progressive rock influences/structures.
Virtually his last band, "Spinetta y los Socios del Desierto" appeared very much years later, at late 90s, but he always was working on different material since his first solitary album in 1971, and even there were realased two posthumous albums on 2015 and 2020 with inedit recorded songs.
Luis Alberto Spinetta had a light voice, full of calm, shine and warmth. Able to reach solid high notes, with a comfortable and airy low register on his singing. Been clearly a tenor voice, I feel his voice sometimes even bit alike as Jon Anderson from Yes, just for saying one example* a very warm and angelic tenor voice on classic rock music. Or also even perhaps a bit like Robert Plant but with less potency and more airy.
Unfortunately he died at February 8, 2012 on Buenos Aires, Argentina, by lung cancer.
Significant High Notes:
C6 (“Lejísimo”)
A5 (“El Mono Tremendo”, “Espuma Mística”, “Hola, Pequeño Ser!”, “Nena Boba”, “Una Sola Cosa”)
G♯5 (“El Jardinero (Temprano Amaneció)”)
G5 (“Alfil, Ella No Cambia Nada”, “Dame, Dame Pan”, “En las Cúpulas”, “Panadero Ensoñado”)
F♯5 (“Blues de Cris”, “Dame, Dame Pan”, “Post-Crucifixion”, “Serpiente (Viaja por la Sal)”, “Ropa Violeta”, “Yo Quiero Ver Un Tren”)
F5 (“La Mirada De Freud”, “La Rifa Del Viento”)
E5 (“Así Nunca Encontrarás el Mar”, “Cheques”, “Cielo Invertido”, “Como el Viento Voy a Ver”, “Como Un Perro”, “Despiértate Nena”, “Me Gusta Ese Tajo”, “No Habrá Un Destino Incierto”, “No Seas Fanática”, “Rezo Por Vos”, “Serpiente (Viaja por la Sal)”, “Sombras en los Álamos”, “Un Gran Doblez”)
D5 (“Bolsodios”, “Cola De Mono”, “Dulce 3 Nocturno”, “George's Surprise”, “Iniciado del Alba”, “La Cereza del Zar”, “Luna de Abril”, “Perdido en ti”, “¡Qué Hermosa Estás!”, “Rock de la Selva Madre”, “Superchería”, “Tres Llaves”, “Vacío Sideral”, “Viajero Naciendo”, “Viento del Azur”)
C♯5 (“Cantata De Puentes Amarillos”, “Cometa Azul”, “Corto” live Buenos Aires, Argentina 1972, “George's Surprise”, “Hombre De Lata”, “Hombre De Luz”, “Iniciado del Alba”, “Ni Cuenta Te Das”, “No Te Alejes Tanto De Mí”, “Pobre Amor, Llámenlo”, “Proserpina”, “Ven vení”, “Viejos Ratones Del Tiempo”)
C5 (“Aguas Claras de Olimpos”, “Atado A Tu Frontera”, “Blues de Cris”, “Canción De Noche”, “Corto”, “Dale Gracias”, “Dame, Dame Pan”, “Dios de Adolescencia”, “Dos murciélagos”, “Dulce 3 Nocturno”, “El Mono Tremendo”, “El Rebaño del Pastor”, “Elementales Leches”, “En una Lejana Playa del Animus”, “La Búsqueda de la Estrella”, “La Diosa Salvaje”, “Luces y Sombras”, “Lulú Toma el Taxi”, “Poseído del Alba”, “Post-Crucifixion” live Buenos Aires, Argentina 1972, “Sexo”, “Superchería”, “Tu cuerpo mediodía”, “Tu Vuelo Al Fin”, “Ven vení”, “Ventiscas De Marzo”, “Viejas Mascarillas”)
B4 (“Abrázame Inocentemente”, “Águila de Trueno (Parte II)”, “Algo Flota en la Laguna”, “Alma de Diamante”, “Amame Peteribí”, “Bolsodios”, “Bosnia”, “Canción para los Días de la Vida”, “Cantata De Puentes Amarillos”, “Casas Marcadas”, “Canción De Noche”, “Canción del Lugar”, “Children of the Bells”, “Cometa Azul”, “Como el Viento Voy a Ver”, “Como Un Perro”, “Cuando El Arte Ataque”, “Diana”, “El Mono Tremendo”, “Encadenado al Ánima”, “Espejo en una Sombra”, “Este Es El Hombre De Hielo”, “Farol De Amor”, “Guiame”, “Herido Por Vivir”, “Hola, Pequeño Ser!”, “Hombre De Lata”, “Jilguero”, "Jingle", “Jugo De Lucuma”, “La Aventura de la Abeja Reina”, “La Bengala Perdida”, “La Espera”, “La Eternidad Imaginaria”, “La Flor De Santo Tomé”, “La Llave Del Mandala”, “La Orilla Infinita”, “Luz Sin Freno”, “Lo Que Nos Ocupa Es Esa Abuela, La Conciencia Que Regula Al Mundo”, “La Luz de la Manzana”, “La Verdad De Las Grullas”, “Las Habladurías Del Mundo”, “Maribel Se Durmió”, “Me Gusta Ese Tajo”, “Mi Elemento”, “Muchacha (Ojos de Papel)”, “Ni Cuenta Te Das”, “No Quiere Decir”, “No Te Alejes Tanto De Mí”, “Oboi”, “Oh! Doctor”, “Parlante”, “Perdido en ti”, “Perdonado (Niño Condenado)”, “Post-Crucifixion”, “Que Ves el Cielo”, “¡Qué Hermosa Estás!”, “Quedándote o Yéndote”, “Rock de la Selva Madre”, “Seguir Viviendo Sin Tu Amor”, “Sinfín”, “Sólo La La La”, “Sombra de la Noche Negra”, “Sombras en los Álamos”, “Something Beautiful”, “Sucia Estrella”, "Superchería", “Tres Llaves”, “Un Niño Nace”, “Viaje y Epílogo”, “Vida Siempre”, “Wendolin”)
B♭4 (“Agua de Río”, “Águila de Trueno (Parte I)”, “Amame Peteribí”, “Arrecife”, “Asilo En Tu Corazón”, “Blues de Cris”, “Cadalso Temporal”, “Con la Sombra de Tu Aliado (Aliado)”, “Credulidad”, “Descalza Camina”, “Despiértate Nena”, “Durazno Sangrando”, “El Enemigo”, “El Fantasma de la Buena Suerte”, “En una Lejana Playa del Animus”, “Entonces Es Como Dar Amor”, “Era de Tontos”, “Estás Acá”, “Interlude (Jade I, II & III)”, “Irregular”, “La Aventura de la Abeja Reina”, “La Pelicana y El Androide”, “Las Cosas para Hacer”, “Love Once, Love Twice, Then Love Again”, “Lulú Toma el Taxi”, “Mapa De Tu Amor”, “Nómbrala”, “Nueva Luna, Mundo Arjo”, “Nunca Me Oíste En Tiempo”, “Preconición”, “Preso Ventanilla”, “Serpiente De Gas”, “Sexo”, “Suspensión”, “Tony”, “Un Viento Celeste”, “Vas A Iluminar La Casa”, “Viaje y Epílogo”, “Viento del Lugar”, “Who's to Blame”)
A4 (“2 de Enero”, “A Estos Hombres Tristes”, “Agua de la miseria”, “Aguas Claras de Olimpos”, “Águila de Trueno (Parte I)”, “¡Ah!... Basta de Pensar”, “Al Ver Verás”, “Alcanfor”, “Alfil, Ella No Cambia Nada”, “Algo Flota en la Laguna”, “Alma de Diamante”, “Amarilla Flor”, “Amidama”, “Ana No Duerme” San Cristóforo live album version, “Atado A Tu Frontera”, “Azafata Del Tren Fantasma”, “Bajan”, “Barro Tal Vez”, “Bolsodios”, “Bomba Azul”, “Buen Día, Día de Sol”, “Buenos Aires Alma De Piedra”, “Cabecita Calesita”, “Cada Luz”, “Camafeo”, “Canción De Amor Para Olga”, “Canción del Lugar”, “Canción De Noche”, “Cantata De Puentes Amarillos”, "Camino difícil", “Canción De Noche”, “Cielo Invertido”, “Cine De Atrás”, “Cisne”, “Cola De Mono”, “Cometa Azul”, “Como el Viento Voy a Ver”, “Con la Sombra de Tu Aliado (Aliado)”, “Contra Todos Los Males De Este Mundo”, “Cruzaras”, “Cuando Vuelva Del Cielo”, “Cuenta en el Sol”, “Dale Luz Al Instante”, “Dame, Dame Pan”, “Dedos De Mimbre”, “Díganle”, “Dios de Adolescencia”, “Diadema”, “Días De Silencio”, “Divino Presagio”, “Dos murciélagos”, “Doscientos Años”, “El Anillo del Capitán Beto”, “El Hombre Dirigente”, “El Jardinero (Temprano Amaneció)”, “El lenguaje del cielo”, “El Mar Es De Llanto”, “El Marcapiel”, “El Sol y la Afeitadora Eléctrica”, “Ella Bailo (Love Of My Life)”, “Ella También”, “En las Cúpulas”, “Encadenado al Ánima”, “Entonces Es Como Dar Amor”, “Era De Uranio”, “Es la Medianoche”, “Escape Hacia El Alma”, “Espuma Mística”, “Estás Acá”, “Este Es El Hombre De Hielo”, “Estado De Coma”, “Extiéndete una vez más”, “Farol De Amor”, “Fermín”, “Flecha Zen”, “Ganges”, “Herido Por Vivir”, “Holanda”, “Hombre De Lata”, “Iniciado del Alba”, “Interlude (Jade I, II & III)”, “Irregular”, “Jabalíes Conejines”, “Jazmín”, “Kamikaze”, “La Búsqueda de la Estrella”, “La Herida De París”, “La Llave Del Mandala”, “La Luz Te Fue”, “La Melodía Es en Tu Alma”, “La Mendiga”, “La Orilla Infinita”, “La Rifa Del Viento”, “La Sed Verdadera”, “Lago De Forma Mia”, “Las Golondrinas de Plaza de Mayo”, “Lejísimo”, “Light My Eyes”, “Lo Siento En Mi Corazón”, “Los Duendes”, “Luces y Sombras”, “Luz Sin Freno”, “Merecer”, “Oso Del Sueño”, “Patas De Rana”, “Post-Crucifixion”, “Leves Instrucciones”, “Los Elefantes”, “Ludmila”, “Mi Elemento”, “Moviola”, “Luna de Abril”, “Néctar”, “Nelly, No Me Mientas”, “Nena Boba”, “Ni Cuenta Te Das”, “No Habrá Un Destino Incierto”, “No me alcanza”, “No Quiere Decir”, “Nómbrala”, “Organismo en el Aire”, “Paraíso”, “Parlante”, “Parvas”, “Penumbra”, “Perdido en ti”, “Pies De Atril”, “Pobre Amor, Llámenlo”, “Por”, “Post-Crucifixion”, “Proserpina”, “¡Qué Hermosa Estás!”, “Que Ves el Cielo”, “Resumen Porteño”, “Rezo Por Vos”, “Ruido de Magia”, “Ropa Violeta”, “Serpiente (Viaja por la Sal)”, “Sinfín”, “Sombra de la Noche Negra”, “Superchería”, “Toda la vida tiene música hoy”, “Todos Estos Años De Gente”, "Toma el tren hacia el sur", “Trampaluz”, “Tres Llaves”, “Tu Vuelo Al Fin”, “Un Gran Doblez”, “Un Niño Nace”, “Una Sola Cosa”, “Vamos al Bosque”, “Vas A Iluminar La Casa”, “Ventiscas De Marzo”, “Verde Bosque”, “Viajero Naciendo”, “Viejos Ratones Del Tiempo”, “Viento del Lugar”, “Ya No Mires Atrás”, “Yo No Puedo Dar Sombra”)
G♯4 (“A Starosta, El Idiota”, “Adentro Tuyo”, “Ana No Duerme”, “Arrecife”, “Bajan”, “Bosnia”, “Canción para los Días de la Vida”, “Cielo Invertido”, “Corto”, “Cola De Mono”, “Contra Todos Los Males De Este Mundo”, “Credulidad”, “Cuando El Arte Ataque”, “Descalza Camina”, “Diadema”, “El Fantasma de la Buena Suerte”, “El Marcapiel”, “Espejada”, “Estado De Coma”, “Fermín”, “Fina ropa Blanca”, “Jugo De Lucuma”, “La Eternidad Imaginaria”, “La Luz de la Manzana”, “La Bengala Perdida”, “Las Habladurías Del Mundo”, “Lejísimo”, “Love Once, Love Twice, Then Love Again”, “Luces y Sombras”, “Luna de Abril”, “Mi Espíritu Ha Partido a Tiempo”, “Mi Espíritu Se Fue”, “Mundo Disperso”, “Nueva Luna, Mundo Arjo”, “Nunca Me Oíste En Tiempo”, “Only Love Can Sustain”, “Oso Del Sueño”, “Panacea”, "Para ir", “Patas De Rana”, “Pequeño Ángel”, “Pleamar de Águilas”, “Poseído del Alba”, “Preconición”, “Quedándote o Yéndote”, “Resumen Porteño”, “Serpiente De Gas”, “Sinfín”, “Sucia Estrella”, “Tocando Sin Sentir”, “Tonta Luz”, “Ven vení”, “Viaje y Epílogo”, “Viejas Mascarillas”, “Viento del Azur”, “Ya No Mires Atrás”, “Yo No Puedo Dar Sombra”, “Yo Quiero Ver Un Tren”)
G4 (“2 de Enero”, “A su amor, allí”, “Abrázame Inocentemente”, “Adentro Tuyo”, “Agua de la miseria”, “Agua de Río”, “Al Ver Verás”, “Águila de Trueno (Parte II)”, “Alcanfor”, “Alfil, Ella No Cambia Nada”, “Algo Flota en la Laguna”, “Amarilla Flor”, “Ana No Duerme”, "Agnus Dei", “Así Nunca Encontrarás el Mar”, “Asilo En Tu Corazón”, “Atado A Tu Frontera”, “Azafata Del Tren Fantasma”, “Bahía final”, “Bagatelle”, “Bagualerita”, “Bolsodios”, “Bomba Azul”, “Buen Día, Día de Sol”, “Cadalso Temporal”, “Camafeo”, "Camino difícil", "Campos Verdes", “Canción De Noche”, “Casas Marcadas”, “Caspa Tropical”, “Cheques”, “Cielo De Ti”, “Ciénaga dorada”, “Cine De Atrás”, “Cisne”, “Como Un Perro”, “Cuenta en el Sol”, “Dale Gracias”, “Dedos De Mimbre”, “Despierta En La Brisa”, “Diana”, “Días De Silencio”, “Dime La Forma”, “Divino Presagio”, “¿Dónde Está el Topacio?”, “Donde no se lee”, “Dulce 3 Nocturno”, “El Diluvio Y La Pasajera”, “El Enemigo”, “El Hombre Dirigente”, “El Jardinero (Temprano Amaneció)”, “El Rebaño del Pastor”, “Durazno Sangrando”, “Ella También”, “En las Cúpulas”, “Enero Del Ultimo Día”, “Es la Medianoche”, “Este Es El Hombre De Hielo”, “Estrella”, “Estoy Atiborrado Con Tu Amor”, “Extiéndete una vez más”, “Feroz Canción”, “Fina ropa Blanca”, “Figuración”, “Florecen los Nardos”, “Ganges”, “Jardín de gente”, “George's Surprise”, “Gricel”, “Halo lunar”, “Herido Por Vivir”, "Hermano Perro", “Hola, Dulce Viento!”, “Jabalíes Conejines”, “Kamikaze”, “Jazmín”, “La Bengala Perdida”, “La Diosa Salvaje”, “La flor”, “La Melodía Es en Tu Alma”, “La Mirada De Freud”, “La Montaña”, “La Orilla Infinita”, “La Rifa Del Viento”, “Laura Va”, “Leves Instrucciones”, “Light My Eyes”, “Lo Que Nos Ocupa Es Esa Abuela, La Conciencia Que Regula Al Mundo”, “Los Duendes”, “Los Libros de la Buena Memoria”, “Mapa De Tu Amor”, “Maribel Se Durmió”, “Me Gusta Ese Tajo”, “Merecer”, "Mestizo", “Mi Elemento”, “Mi Espíritu Ha Partido a Tiempo”, “Mi Sueño de Hoy”, “Moviola”, “Muchacha (Ojos de Papel)”, “Nasty People”, “No me alcanza”, “No Seas Fanática”, “No Te Alejes Tanto De Mí”, “No Te Busques Ya En El Umbral”, “¿No Ves Que Ya No Somos Chiquitos?”, “Nómbrala”, “Nueva Luna, Mundo Arjo”, “Oboi”, “Oh! Doctor”, “Oh! Magnolia”, “Omens of Love”, “Only Love Can Sustain”, “Organismo en el Aire”, “Parlante”, “Pequeño Ángel”, “Perdonado (Niño Condenado)”, “Plegaria para un Niño Dormido” Música en el Salon Blanco, “Preciosa Dama Azul”, “Preso Ventanilla”, “Que el Viento Borró Tus Manos”, “Rutas Argentinas” San Cristóforo live album version, “Se Convirtió en la Noche”, “Sexo”, “Siempre en la Pared”, “Sinfín”, “Something Beautiful”, “Suspensión”, “Tengo Un Mono”, “Tocando Sin Sentir”, “Toda la vida tiene música hoy”, “Todas Las Hojas Son Del Viento”, “Todos Estos Años De Gente”, "Toma el tren hacia el sur", “Tu Corazón por Mí”, “Un Sitio Es un Sitio”, “Un Viento Celeste”, “Vamos al Bosque”, "Vete de mí, cuervo negro", “Vida Siempre”, “Viejos Ratones Del Tiempo”, “Ropa Violeta”, “Un Gran Doblez”, “Ven vení”, Verde Bosque”, “Who's to Blame”, “Y Tu Amor Es una Vieja Medalla”)
F♯4 (“16" de Peteribí”, “A Estos Hombres Tristes”, “A Starosta, El Idiota”, “A su amor, allí”, “Abrázame Inocentemente”, “Adentro Tuyo”, “Aguas Claras de Olimpos”, “Amidama”, “Ave seca”, “Bagualerita”, “Buenos Aires Alma De Piedra”, “Cada Luz”, “Canción De Amor Para Olga”, “Canción para los Días de la Vida”, “Cantata De Puentes Amarillos”, “Cementerio Club”, “Cielo De Ti”, “Cielo Fuerte (Amor Guaraní)”, “Ciénaga dorada”, “Collar”, “Como el Viento Voy a Ver”, “Cordón De Perfume”, “Cuando Vuelva Del Cielo”, “Cuentas de un Collar”, “Dale Luz Al Instante”, “Descalza Camina”, “Diana”, “Díganle”, “Dios de Adolescencia”, “¿Dónde Está el Topacio?”, “Donde no se lee”, “Domo Tu”, “Dos murciélagos”, “Doscientos Años”, “El Anillo del Capitán Beto”, “El Diluvio Y La Pasajera”, “El lenguaje del cielo”, "El Mundo Entre Las Manos", “El Sol y la Afeitadora Eléctrica”, “Encadenado al Ánima”, “Era De Uranio”, “Escape Hacia El Alma”, “Espejo en una Sombra”, “Espuma Mística”, “Esta Es La Sombra”, “Estoy Atiborrado Con Tu Amor”, “Figuración”, “Flecha Zen”, “Gricel”, “Guiame”, “Halo lunar”, “Hiedra Al Sol”, “Holanda”, “Hombre De Luz”, “Iniciado del Alba”, “Iris”, “Jilguero”, “La Cereza del Zar”, “La Espera”, “La Flor De Santo Tomé”, “La Herida De París”, “La Luz Te Fue”, “La Orilla Infinita”, “Luna de Abril”, “Luz Sin Freno”, “La Pelicana y El Androide”, “La Sed Verdadera”, “Lago De Forma Mia”, “Las Cosas para Hacer”, “Las Olas”, “Llama y Verás”, “Lo Siento En Mi Corazón”, “Los Elefantes”, “Los Libros de la Buena Memoria”, “Mi Elemento”, “Miguelito, Mi Espíritu Ha Partido a Tiempo”, “Mi Sueño de Hoy”, “Néctar”, “Nelly, No Me Mientas”, “Ni Hables”, “No Habrá Un Destino Incierto”, “No me alcanza”, “¿No Ves Que Ya No Somos Chiquitos?”, “Norte De Nada”, “Omens of Love”, “Panacea”, "Para ir", “Para Soñar”, “Para Valen”, “Paraíso”, “Parado En La Sentina”, “Parvas”, “Penumbra”, “Pies De Atril”, “Plegaria para un Niño Dormido”, “Preciosa Dama Azul”, “Proserpina”, “Que Ves el Cielo”, “Rutas Argentinas”, “Seguir Viviendo Sin Tu Amor”, “Será Que La Canción Llegó Hasta El Sol”, “Sin abandono”, “Sólo La La La”, “Tonta Luz”, “Trampaluz”, “Tu Vuelo Al Fin”, “Un Niño Nace”, “Vacío Sideral”, “Ventiscas De Marzo”, “Vidamí”, “Viejos Ratones Del Tiempo”, “Wendolin”, “Yo Quiero Ver Un Tren”)
Significant Low Notes:
E3 (“2 de Enero”, “A Starosta, El Idiota”, “Agua de la miseria”, “Aguas Claras de Olimpos”, “¡Ah!... Basta de Pensar”, “Al Ver Verás”, “Alcanfor”, “Amidama”, “Ana No Duerme” San Cristóforo live album version, "Agnus Dei", “Apenas Floto”, “Arrecife”, “Asilo En Tu Corazón”, “Ave seca”, “Azafata Del Tren Fantasma”, “Bahía final”, “Bajan”, “Buen Día, Día de Sol”, “Blues de Cris”, “Bomba Azul”, “Cabecita Calesita”, “Cada Luz”, "Camino difícil", “Canción De Amor Para Olga”, “Canción De Noche”, “Canción para los Días de la Vida”, “Cantata De Puentes Amarillos”, “Children of the Bells”, “Cielo De Ti”, “Ciénaga dorada”, “Cine De Atrás”, “Cisne”, “Cola De Mono”, “Cometa Azul”, “Como el Viento Voy a Ver”, “Como Un Perro”, “Con la Sombra de Tu Aliado (Aliado)”, “Crisantemo”, “Cruzaras”, “Cuando El Arte Ataque”, “Cuenta en el Sol”, “Dale Luz Al Instante”, “Diadema”, “Diana”, “Días De Silencio”, “Dime La Forma”, “Divino Presagio”, “Domo Tu”, “Donde no se lee”, “Dulce 3 Nocturno”, “Durazno Sangrando”, “Ekathe I”, “El Enemigo”, “El Fantasma de la Buena Suerte”, “El lenguaje del cielo”, “El Marcapiel”, “El Rebaño del Pastor”, “Elementales Leches”, “Ella También”, “En una Lejana Playa del Animus”, “Espejo en una Sombra”, “Esta Es La Sombra”, “Este Es El Hombre De Hielo”, “Estoy Atiborrado Con Tu Amor”, “Farol De Amor”, "Fermin", “Figuración”, “Flecha Zen”, “Gricel”, “Herido Por Vivir”, "Hermano Perro", “Holanda”, “Iris”, “Jabalíes Conejines”, “Jardín de gente”, “Jazmín”, “Jugo De Lucuma”, “Kamikaze”, “La Aventura de la Abeja Reina”, “La Cereza del Zar”, “La Espera”, “La Luz de la Manzana”, “La Luz Te Fue”, “La Mendiga”, “La Montaña”, “La Melodía Es en Tu Alma”, “La Mirada De Freud”, “La Orilla Infinita”, “Lago De Forma Mia”, “Las Habladurías Del Mundo”, “Llama y Verás”, “Los Duendes”, “Los Elefantes”, “Los Libros de la Buena Memoria”, “Ludmila”, “Luna de Abril”, "Mestizo", “Mi Elemento”, “Mi Espíritu Ha Partido a Tiempo”, “Mi Sueño de Hoy”, “Muchacha (Ojos de Papel)”, “Néctar”, “Nelly, No Me Mientas”, “Ni Hables”, “Nirvana Mañana”, “No Habrá Un Destino Incierto”, “No me alcanza”, “No Quiere Decir”, “No Seas Fanática”, “No Te Busques Ya En El Umbral”, “¿No Ves Que Ya No Somos Chiquitos?”, “Nómbrala”, “Nueva Luna, Mundo Arjo”, “Oboi”, “Oh! Doctor”, “Oh! Magnolia”, “Omens of Love”, “Organismo en el Aire”, “Panacea”, "Para ir", “Para Soñar”, “Para Valen”, “Paraíso”, “Parlante”, “Parvas”, “Patas De Rana”, “Pequeño Ángel”, “Plegaria para un Niño Dormido”, “Pobre Amor, Llámenlo”, “Post-Crucifixion”, “Que Ves el Cielo”, “Quedándote o Yéndote”, “Rutas Argentinas”, “Se Convirtió en la Noche”, “Seguir Viviendo Sin Tu Amor”, “Serpiente De Gas”, “Sin abandono”, “Sinfín”, “Sólo La La La”, “Something Beautiful”, “Superchería”, “Suspensión”, “Tengo Un Mono”, “Todas Las Hojas Son Del Viento”, “Trampaluz”, “Tres Llaves”, “Tu Vuelo Al Fin”, “Un Gran Doblez”, “Un Sitio Es un Sitio”, “Una Sola Cosa”, “Un Niño Nace”, “Un Viento Celeste”, “Vera”, "Vete de mí, cuervo negro", “Viajero Naciendo”, “Vida Siempre”, “Viento del Lugar”, “Y Tu Amor Es una Vieja Medalla”, “Ya No Mires Atrás”, “Yo miro tu amor”, “Yo No Puedo Dar Sombra”, “Yo Quiero Ver Un Tren”)
E♭3 (“A Estos Hombres Tristes”, “Agua de la miseria”, “Águila de Trueno (Parte I)”, “Cadalso Temporal”, “Cine De Atrás”, “Credulidad”, “Dame, Dame Pan”, “Descalza Camina”, “Díganle”, “Domo Tu”, “Esta Es La Sombra”, “Fina ropa Blanca”, “Florecen los Nardos”, “Holanda”, "Jingle", “La Bengala Perdida”, “Las Olas”, “Leves Instrucciones”, “Lo Siento En Mi Corazón”, “Panacea”, “Preciosa Dama Azul”, “Sinfín”)
D3 (“A su amor, allí”, “Abrázame Inocentemente”, “Agua de Río”, “Al Ver Verás”, “Alcanfor”, “Alfil, Ella No Cambia Nada”, “Amarilla Flor”, “Así Nunca Encontrarás el Mar”, “Bahía final”, “Barro Tal Vez”, “Bagatelle”, “Bagualerita”, “Bolsodios”, “Bomba Azul”, “Bosnia”, “Cabecita Calesita”, “Camafeo”, “Cantata De Puentes Amarillos”, "Camino difícil", “Cielo Invertido”, “Ciénaga dorada”, “Cometa Azul”, “Credulidad”, “Cuando Vuelva Del Cielo”, “Cuenta en el Sol”, “Cuentas de un Collar”, “Dedos De Mimbre”, “Despierta En La Brisa”, “Dime La Forma”, “Donde no se lee”, “El Diluvio Y La Pasajera”, “Dos murciélagos”, “El Enemigo”, “El Jardinero (Temprano Amaneció)”, “El Sol y la Afeitadora Eléctrica”, “Ella Bailo (Love Of My Life)”, “Ella También”, “Encadenado al Ánima”, “Enero Del Ultimo Día”, “Era De Uranio”, “Espejo en una Sombra”, “Hiedra Al Sol”, “Halo lunar”, “Iris”, “Jardín de gente”, “Jilguero”, “La Búsqueda de la Estrella”, “La Cereza del Zar”, “La Mendiga”, “La Pelicana y El Androide”, “La Sed Verdadera”, “La Verdad De Las Grullas”, “Lago De Forma Mia”, “Las Golondrinas de Plaza de Mayo”, “Leves Instrucciones”, “Light My Eyes”, “Los Duendes”, “Los Elefantes”, “Luces y Sombras”, “Maribel Se Durmió”, "Mestizo", Miguelito, “Mi Espíritu Ha Partido a Tiempo”, “Nasty People”, “Nelly, No Me Mientas”, “No me alcanza”, “No Seas Fanática”, “No Te Busques Ya En El Umbral”, “Norte De Nada”, “Oboi”, "Para ir", “Para Soñar”, “Parvas”, “Penumbra”, “Perdido en ti”, “Por”, “Preciosa Dama Azul”, “Proserpina”, “¡Qué Hermosa Estás!”, “Rutas Argentinas”, “Se Convirtió en la Noche”, “Será Que La Canción Llegó Hasta El Sol”, “Serpiente De Gas”, “Siempre en la Pared”, “Sin abandono”, “Tocando Sin Sentir”, “Tony”, “Trampaluz”, “Tu Vuelo Al Fin”, “Una Sola Cosa”, “Vacío Sideral”, “Ventiscas De Marzo”, “Verde Bosque”, “Viaje y Epílogo”, “Viento del Lugar”)
C♯3 (“Adentro Tuyo”, “Agua de Río”, “Águila de Trueno (Parte I)”, “Canción De Amor Para Olga”, “Canción para los Días de la Vida”, “Cielo De Ti”, “Collar”, “Contra Todos Los Males De Este Mundo”, “Crisantemo”, “Cuando Vuelva Del Cielo”, “El Hombre Dirigente”, “El Marcapiel”, “El Mono Tremendo”, “Encadenado al Ánima”, “Es la Medianoche”, “George's Surprise”, “La Espera”, “La Melodía Es en Tu Alma”, “La Pelicana y El Androide”, “Las Habladurías Del Mundo”, “La Bengala Perdida”, “Mundo Disperso”, “Nasty People”, “Para Valen”, “Pequeño Ángel”, “Pies De Atril”, “Preso Ventanilla”, “Será Que La Canción Llegó Hasta El Sol”, “Tengo Un Mono”, “Veinte Ciudades”, “Yo No Puedo Dar Sombra”, “Yo Quiero Ver Un Tren”)
C3 (“Amarilla Flor”, "Agnus Dei", “Atado A Tu Frontera”, “Barro Tal Vez”, “Bolsodios”, “Bosnia”, “Carmen”, “Dame, Dame Pan”, “Es la Medianoche”, “Extiéndete una vez más”, “Fina ropa Blanca”, “Gricel”, "Hermano Perro", “Irregular”, “Jabalíes Conejines”, “La flor”, “Light My Eyes”, “Nirvana Mañana”, “Norte De Nada”, “Omens of Love”, “Pies De Atril”, “Tocando Sin Sentir”, “Un Pájaro Te Sostiene”, “Toda la vida tiene música hoy”, “Tony”, “Tu cuerpo mediodía”, “Vera”, “Viejas Mascarillas”)
B2 (“Aquas (Agua De La Miseria Remix)”, “¡Ah!... Basta de Pensar”, “Así Nunca Encontrarás el Mar”, “Bagatelle”, “Bagualerita”, “Cada Luz”, “Canción del Lugar”, “Cielo Invertido”, “Cordón De Perfume”, “Cuentas de un Collar”, “El lenguaje del cielo”, “El Sol y la Afeitadora Eléctrica”, “Ella Bailo (Love Of My Life)”, “En una Lejana Playa del Animus”, “Esta Es La Sombra”, “Este Es El Hombre De Hielo”, “Estoy Atiborrado Con Tu Amor”, “Ekathe I”, “Ekathe II”, “Flecha Zen”, “Interlude (Jade III)”, “La Aventura de la Abeja Reina”, “La Bengala Perdida”, “La Espera”, “La Montaña”, “Laura Va”, “Lo Siento En Mi Corazón”, “Los Libros de la Buena Memoria”, “Luz Sin Freno”, “Mi Espíritu Ha Partido a Tiempo”, “No Habrá Un Destino Incierto”, “Para Valen”, “Parado En La Sentina”, “Parlante”, “Preso Ventanilla”, “¡Qué Hermosa Estás!”, “Resumen Porteño”, “Sinfín”, “Veinte Ciudades”, “Viento del Azur”)
B♭2 (“Adentro Tuyo”, “La Verdad De Las Grullas”, “Laura Va”, “Oh! Magnolia”, “Viejas Mascarillas”)
A2 (“Casas Marcadas”, “Collar”, “El Diluvio Y La Pasajera”, “El Sol y la Afeitadora Eléctrica”, “Era De Uranio”, “Flecha Zen”, “Hiedra Al Sol”, “Luna de Abril”, “Luz Sin Freno”, “Norte De Nada”, “Parado En La Sentina”, “Tu cuerpo mediodía”, “Viaje y Epílogo”)
G♯2 (“Canción del Lugar”, “Herido Por Vivir”)
G2 (“Extiéndete una vez más”, “Resumen Porteño”, “Tocando Sin Sentir”)
F2 (“Barro Tal Vez”)
{QUESTIONABLE NOTES}
F6 “El Jardinero (Temprano Amaneció)” 2:20
C6 “El Jardinero (Temprano Amaneció)” [5]
G♯5 “Me Gusta Ese Tajo” [2]
D5 "No tengo idea" [5]
C♯5 “El Fantasma de la Buena Suerte” [2]
B4 “Cada Luz” [2] “Ni Hables” [2]
A4 “Espejada” [2]
C♯3 “Espejada” [2]
B2 “Amidama” [5] “La Orilla Infinita” no musical “Mi Sueño de Hoy” [3] “Plegaria para un Niño Dormido” Música en el Salon Blanco [1]
B♭2 “Sexo” [3]
F♯2 “Estoy Atiborrado Con Tu Amor” [2]
E2 “Encadenado al Ánima” [2] “Herido Por Vivir” [2][4]
D2 “Canción del Lugar” [2] [4]
[1] marks yelps and short trills in high range or anacrusis and short dips in low range.
[2] marks notes of questionable identity that cannot be confirmed to be the singer in question.
[3] marks non-melodic notes that don't have a significant enough pitch to warrant inclusion.
[4] marks notes that possess uncertain pitch or have been pitch-shifted
[5] marks notes that do not fit the previous criteria but are not of a substantial enough quality to warrant counting towards the singer's range.
F6 “El Jardinero (Temprano Amaneció)” 2:20
C6 “El Jardinero (Temprano Amaneció)” [5]
G♯5 “Me Gusta Ese Tajo” [2]
D5 "No tengo idea" [5]
C♯5 “El Fantasma de la Buena Suerte” [2]
B4 “Cada Luz” [2] “Ni Hables” [2]
A4 “Espejada” [2]
C♯3 “Espejada” [2]
B2 “Amidama” [5] “La Orilla Infinita” no musical “Mi Sueño de Hoy” [3] “Plegaria para un Niño Dormido” Música en el Salon Blanco [1]
B♭2 “Sexo” [3]
F♯2 “Estoy Atiborrado Con Tu Amor” [2]
E2 “Encadenado al Ánima” [2] “Herido Por Vivir” [2][4]
D2 “Canción del Lugar” [2] [4]
[1] marks yelps and short trills in high range or anacrusis and short dips in low range.
[2] marks notes of questionable identity that cannot be confirmed to be the singer in question.
[3] marks non-melodic notes that don't have a significant enough pitch to warrant inclusion.
[4] marks notes that possess uncertain pitch or have been pitch-shifted
[5] marks notes that do not fit the previous criteria but are not of a substantial enough quality to warrant counting towards the singer's range.
{NOTEWATCHED MATERIAL (ALBUM RANGES)}
Almendra:
1967 Almendra: B♭2-A4-B4
1969 Almendra II (album 1): D3-A4
1969 Almendra II (album 2): C3-B4-G5
1980 El Valle Interior: B2-B♭4
Pescado Rabioso:
1972 Desatormentandonos: D3-G♯5
1972 Pescado 2 (album 1): E3-C♯5-A5
1972 Pescado 2 (album 2): D3-D5-A5
1973 Artaud: C♯3-C5-D5
Invisible:
1974 Invisible: A2-B4 (bonus tracks: A2-B4-C♯5)
1975 Durazno Sangrando: B2-B4-C5
1976 El jardín de los presentes: B2- B4
Spinetta Jade:
1980 Alma de Diamante: E3-C5-E5
1981 Los niños que escriben en el cielo: C♯3-B♭4-C5
1983 Bajo Belgrano: G2-B4-D5
1984 Madre en años luz: B2-B4
Spinetta y los Socios del Desierto:
1997 Spinetta y los Socios del Desierto (album 1): A2-E5
1997 Spinetta y los Socios del Desierto (album 2): A2-C5
1998 San Cristóforo: C3-B4
1999 Los ojos: G2-B4-D5
with Fito Paez:
1986 La la la: B2-B4
Luis Alberto Spinetta:
1971 Spinettalandia y sus amigos: C3-C5-G5
1977 A 18' del sol: B♭2-B4-D5
1980 Only Love can Sustain: C3-C♯5-D5
1982 Kamikaze F2-B4
1983 Mondo di cromo: G♯2-F♯5
1986 Prive: C♯3-G5
1988 Téster de violencia: B2-C6
1989 Don Lucero: B2-E5
1991 Pelusón of milk: B2-C♯5
1993 Fuego Gris: G2-B♭4
2001 Silver Sorgo: B♭2-B4
2003 Para los árboles: A2-C5
2004 Camalotus (EP): C♯3-A4
2006 Pan: B2-A5
2008 Un mañana: A2-C5-D5
Posthumous:
2015 Los amigo: G♯2-A4-B4
2020 Ya no mires atrás: B2-C5
Almendra:
1967 Almendra: B♭2-A4-B4
1969 Almendra II (album 1): D3-A4
1969 Almendra II (album 2): C3-B4-G5
1980 El Valle Interior: B2-B♭4
Pescado Rabioso:
1972 Desatormentandonos: D3-G♯5
1972 Pescado 2 (album 1): E3-C♯5-A5
1972 Pescado 2 (album 2): D3-D5-A5
1973 Artaud: C♯3-C5-D5
Invisible:
1974 Invisible: A2-B4 (bonus tracks: A2-B4-C♯5)
1975 Durazno Sangrando: B2-B4-C5
1976 El jardín de los presentes: B2- B4
Spinetta Jade:
1980 Alma de Diamante: E3-C5-E5
1981 Los niños que escriben en el cielo: C♯3-B♭4-C5
1983 Bajo Belgrano: G2-B4-D5
1984 Madre en años luz: B2-B4
Spinetta y los Socios del Desierto:
1997 Spinetta y los Socios del Desierto (album 1): A2-E5
1997 Spinetta y los Socios del Desierto (album 2): A2-C5
1998 San Cristóforo: C3-B4
1999 Los ojos: G2-B4-D5