Post by kaji on Jul 12, 2023 16:09:02 GMT
Mattia Battistini (27 February 1856 - 7 November 1928)
Voice Type: Baritono leggero
Vocal Range: B2-A4
Significant High Notes:
A4 ("Mia sposa sarà la mia bandiera" 7 June 1911 recording)
G♯4 ("Ah! per sempre io ti perdei", "E la fè che giurai? … Urna fatale", "Errar sull'ampio mar", "Io scacciato! Io bandito! … Ai miei rivali cedere", "Le soir", "Mia sposa sarà la mia bandiera", "No, vecchio, t’inganni … Sì, vendetta!", "O mia Gilda!", "O sommo Carlo", "Perché tremar?", "Perfidi, all'Anglo contro... Pietà, rispetto e amore", "Qual voce, come! tu, donna? … Mira, di acerbe lagrime", "Si può?... Un nido di memorie", "Uscite … Vedi come il buon vegliardo", "Vien, Leonora... Dei nemici tuoi")
G4 ("Ah! per sempre io ti perdei", "Alla vita che t'arride", "Amici, l’ora attesta è questa", "A tanto amor", "Bel sogno beato di pace", "Cruda funesta smania", "Decidi il mio destin... E allor perchè", "Deh vieni alla finestra", "Dio possente, Dio d'amor", "Eri tu, che macchiavi", "Figlia di regi, a te l'ommaggio … Quando amor m'accende", "Finch'han del vino", "Io scacciato! Io bandito! … Ai miei rivali cedere", "Largo al factotum", "Le soir", "Mia sposa sarà la mia bandiera", "Oh de’ verd’anni miei", "Olà dunque, miei bravi! … Senza tetto, senza cuna", "O sommo Carlo", "O vin, discaccia la tristezza", "Povero Lionello... Il mio Lionel", "Si può?... Un nido di memorie", "Son cifre di Riccardo! … Bella è di sol vestita", "Ti benedico, figlio mio … Resta immobile", "Uscite … Vedi come il buon vegliardo", "Vien, Leonora... Dei nemici tuoi", "Voce fatal di morte")
F♯4 ("Ah! Tutto il cor è qui... Ah, non mi ridestar", "Alfin siam liberati, Zerlinetta gentil … Là ci darem la man", "Ambo nati in questa valle", "A tanto amor", "Averla tanto amata … O folgor, su me piomba!", "Bel sogno beato di pace", "Come il romito fior", "Così mantieni il patto? … Ebbrezza! Delirio!", "Cruda funesta smania", "Deh vieni alla finestra", "Egli ancora non giunge … Ah! non avea più lagrime", "E la fè che giurai? … Urna fatale", "E qual certezza sognate … Era la notte", "Figlia di regi, a te l'ommaggio … Quando amor m'accende", "Ideale", "Imen! Imen, sòrte di vita", "Io scacciato! Io bandito! … Ai miei rivali cedere", "La gondola nera", "La mantilla", "La partida", "Le barbare tribù … O casto fior", "Lo vedremo o veglio audace", "Non m’ama più", "No, vecchio, t’inganni … Sì, vendetta!", "O Carlo, ascolta", "O del mio dolce ardor", "Oh de’ verd’anni miei", "Or Febea pur essa", "Perché tremar?", "Povero Lionello... Il mio Lionel", "Son cifre di Riccardo! … Bella è di sol vestita", "Un buon servo del visconte", "Vision fuggitiva")
F4 ("Ah! per sempre io ti perdei", "Alla vita che t'arride", "Amici, l’ora attesta è questa", "Amour, amour", "Avrei sovra il mio petto", "Caro mio ben", "Come il romito fior", "Così mantieni il patto? … Ebbrezza! Delirio!", "Culto", "Decidi il mio destin... E allor perchè", "Delizia", "Dio possente, Dio d'amor", "Egli ancora non giunge … Ah! non avea più lagrime", "Eri tu, che macchiavi", "Errar sull'ampio mar", "Felice ancor io son... Per me giunto", "Forier di morte … Oh! tu bell’astro incantator", "La partida", "La serenata", "Le barbare tribù … O casto fior", "Le soir", "Madamigella Valery?... Pura siccome un'angelo", "Occhi di fata", "Olà dunque, miei bravi! … Senza tetto, senza cuna", "O Lisbona, alfin ti miro", "O ma charmante", "Or limpida m’appare la superba visione!", "O sommo Carlo", "O vin, discaccia la tristezza", "Perché tremar?", "Perfidi, all'Anglo contro... Pietà, rispetto e amore", "Per di quà … Non val … Stammi ad udir, Margherita!", "Povero Lionello... Il mio Lionel", "Qual voce, come! tu, donna? … Mira, di acerbe lagrime", "Se dell'imen la dolce cura", "Si può?... Un nido di memorie", "Son cifre di Riccardo! … Bella è di sol vestita", "Ti benedico, figlio mio … Resta immobile", "Tre sbirri, una carrozza", "Ve’, se di notte", "Vieni meco, sol di rose", "Vien, Leonora... Dei nemici tuoi", "Vision fuggitiva", "Vittoria, vittoria, mio core!", "Voce fatal di morte")
E4 ("Alfin siam liberati, Zerlinetta gentil … Là ci darem la man", "Allor che tu coll’estro", "Ambo nati in questa valle", "Ancora", "A tanto amor", "Bel sogno beato di pace", "Cruda funesta smania", "Da quel dì che t’ho veduta", "Delizia", "E la fè che giurai? … Urna fatale", "Eri tu, che macchiavi", "Errar sull'ampio mar", "Figlia di regi, a te l'ommaggio … Quando amor m'accende", "Forier di morte … Oh! tu bell’astro incantator", "Ideale", "In questo suoio... Ah, l'alto ardo", "Io scacciato! Io bandito! … Ai miei rivali cedere", "La gondola nera", "La mantilla", "Largo al factotum", "La serenata", "Le barbare tribù … O casto fior", "Lo vedremo o veglio audace", "Madamigella Valery?... Pura siccome un'angelo", "Nel rimirar quest’adunanza", "Non m’ama più", "No, non plorar tu piangi invano", "Non più andrai", "No, vecchio, t’inganni … Sì, vendetta!", "O Carlo, ascolta", "Occhi di fata", "O del mio dolce ardor", "Olà dunque, miei bravi! … Senza tetto, senza cuna", "O mia Gilda!", "Or Febea pur essa", "O vin, discaccia la tristezza", "Perfidi, all'Anglo contro... Pietà, rispetto e amore", "Per di quà … Non val … Stammi ad udir, Margherita!", "Se dell'imen la dolce cura", "Si può?... Un nido di memorie", "Ve’, se di notte", "Vien, Leonora... Dei nemici tuoi", "Vittoria, vittoria, mio core!")
E♭4 ("Ah! per sempre io ti perdei", "Ah! Tutto il cor è qui... Ah, non mi ridestar", "Alla vita che t'arride", "Ambo nati in questa valle", "Amici, l’ora attesta è questa", "Ancora", "Averla tanto amata … O folgor, su me piomba!", "Avrei sovra il mio petto", "Caro mio ben", "Culto", "D’acqua aspergimi", "Decidi il mio destin... E allor perchè", "Dio possente, Dio d'amor", "Egli ancora non giunge … Ah! non avea più lagrime", "E la fè che giurai? … Urna fatale", "E qual certezza sognate … Era la notte", "Errar sull'ampio mar", "Felice ancor io son... Per me giunto", "Finch'han del vino", "Imen! Imen, sòrte di vita", "La partida", "Le soir", "Nel rimirar quest’adunanza", "Non m’ama più", "No, non plorar tu piangi invano", "Oh de’ verd’anni miei", "Olà dunque, miei bravi! … Senza tetto, senza cuna", "O Lisbona, alfin ti miro", "O ma charmante", "O mia Gilda!", "Or Febea pur essa", "Or limpida m’appare la superba visione!", "O vin, discaccia la tristezza", "Perché tremar?", "Perfidi, all'Anglo contro... Pietà, rispetto e amore", "Povero Lionello... Il mio Lionel", "Qual voce, come! tu, donna? … Mira, di acerbe lagrime", "Son cifre di Riccardo! … Bella è di sol vestita", "Ti benedico, figlio mio … Resta immobile", "Tre sbirri, una carrozza", "Un buon servo del visconte", "Uscite … Vedi come il buon vegliardo", "Vieni meco, sol di rose", "Vision fuggitiva", "Voce fatal di morte")
Significant Low Notes:
D3 ("Alla vita che t'arride", "Allor che tu coll’estro", "Ambo nati in questa valle", "Amici, l’ora attesta è questa", "A tanto amor", "Averla tanto amata … O folgor, su me piomba!", "Bel sogno beato di pace", "Caro mio ben", "Culto", "Cruda funesta smania", "Deh vieni alla finestra", "Eri tu, che macchiavi", "Felice ancor io son... Per me giunto", "Figlia di regi, a te l'ommaggio … Quando amor m'accende", "Finch'han del vino", "La mantilla", "No, non plorar tu piangi invano", "Non più andrai", "Occhi di fata", "O del mio dolce ardor", "O Lisbona, alfin ti miro", "O mia Gilda!", "Povero Lionello... Il mio Lionel", "Se dell'imen la dolce cura", "Su, queste rose", "Vittoria, vittoria, mio core!")
C♯3 ("Ah! Tutto il cor è qui... Ah, non mi ridestar", "Come il romito fior", "Decidi il mio destin... E allor perchè", "E la fè che giurai? … Urna fatale", "E qual certezza sognate … Era la notte", "Imen! Imen, sòrte di vita", "Le barbare tribù … O casto fior", "Non più andrai", "O vin, discaccia la tristezza", "Perché tremar?", "Se dell'imen la dolce cura", "Son cifre di Riccardo! … Bella è di sol vestita", "Ti benedico, figlio mio … Resta immobile", "Un buon servo del visconte", "Ve’, se di notte", "Vision fuggitiva")
C3 ("Ah! per sempre io ti perdei", "Alla vita che t'arride", "Delizia", "Dio possente, Dio d'amor", "Eri tu, che macchiavi", "Forier di morte … Oh! tu bell’astro incantator", "Mia sposa sarà la mia bandiera", "O sommo Carlo", "Perfidi, all'Anglo contro... Pietà, rispetto e amore", "Per di quà … Non val … Stammi ad udir, Margherita!", "Qual voce, come! tu, donna? … Mira, di acerbe lagrime", "Ti benedico, figlio mio … Resta immobile", "Vien, Leonora... Dei nemici tuoi", "Vision fuggitiva")
B2 ("E la fè che giurai? … Urna fatale", "Si può?... Un nido di memorie")
........................................
Blue marks notes sung in head voice.
Boldface marks notes that are considered to be particularly notable examples of this person's vocal capabilities.
{Questionable notes}
A4 ("O mia Gilda!" [1], "Perfidi, all'Anglo contro... Pietà, rispetto e amore" [1])
.......................................................
[1] marks yelps and short trills in high range or anacrusis and short dips in low range.
[2] marks notes of questionable identity that cannot be confirmed to be the singer in question.
[3] marks non-melodic notes that don't have a significant enough pitch to warrant inclusion.
[4] marks notes that possess uncertain pitch or have been pitch-shifted.
[5] marks notes that do not fit the previous criteria but are not of a substantial enough quality to warrant counting towards the singer's range.
A4 ("O mia Gilda!" [1], "Perfidi, all'Anglo contro... Pietà, rispetto e amore" [1])
.......................................................
[1] marks yelps and short trills in high range or anacrusis and short dips in low range.
[2] marks notes of questionable identity that cannot be confirmed to be the singer in question.
[3] marks non-melodic notes that don't have a significant enough pitch to warrant inclusion.
[4] marks notes that possess uncertain pitch or have been pitch-shifted.
[5] marks notes that do not fit the previous criteria but are not of a substantial enough quality to warrant counting towards the singer's range.